søndag den 8. maj 2016

Praksis afprøvning.
 
1.
 
 Jeg har valgt i forbindelse med naturvidenskabsfestivalen at lave et projekt om græshopper med en gruppe elever på en specialskole. Gruppen består af 5 drenge i alderen 10-12 år, med socio-emotionelle vanskeligheder.
Vi har startet med at holde græshopper i et terrarier, hvor vi har kunnet observere græshopperne, vi har snakket om hvad de lever af og hvordan de lever osv.
Vi har set en film om insekter hvor græshoppen også var med.
Eleverne har hver lavet en planche om græshopper. Jeg har for at hjælpe dem i gang lavet række spørgsmål som de har kunnet vælge at tage udgangspunkt i, og derefter finde viden på internettet omkring græshoppen.
Vi afsluttede projektet med en udstilling på skolen til naturvidenskabsfestivalen.

Målet med børnenes udbytte har været at gøre dem mere bevidste om dyr, og hvordan de lever og at der findes andre dyr i naturen end f.eks. rådyr, grævlinger og ræve. Gøre dem mere nysgerrige på hvad der findes i vores natur.

Tegn på læring i forløbet, der har været flere. Fra at starte med ikke at gide lave noget har flere af dem valgt at bruge længere tid end afsat til at lave deres plancher færdige, nogle af dem valgte at gå sammen og lave planchen sammen, hvilket har givet dem læring i samarbejde. Det hjalp at jeg lavede spørgsmål til dem for at sætte gang i processen, de har brugt flere af spørgsmålene men nogle har også fundet andre ting end det der stod i spørgsmålene. det har været godt at have levende græshopper mens vi var i gang, det har gjort at børnene har haft bedre ved at sætte sig ind i emnet når man bare har kunnet kigge hen på terrariet og se græshopper.
Eleverne begynder til sidst i processen at stille spørgsmål til andre insekter end græshopper, de har i en af deres pauser udenfor fundet en bille som de fanger i et syltetøjs glas og kommer op til mig på personalestuen for at vise og finde ud af hvad det er, vi undersøger sagen og finder det er en blå oliebille.
 

 Græshopperne er på vej ud i deres nye hjem.

Blå oliebille drengene fandt

En af græshopperne har skiftet hamp


Efter renovering af græshoppernes hjem


Elev studere begejstret græshopperne
 
 
Evaluering: Jeg synes at man få midler kan lave noget virkelig godt, der er brugt 30 kr. på at indkøbe græshopper, resten har vi selv hentet i naturen. Har kunnet mærke på eleverne at mange af dem aldrig har prøvet dette før, hvilket har bevirket at det har taget lidt tid at få fanget deres opmærksomhed, da nyt godt kan være farligt.
Jeg har erfaret gennem dette projekt at hvis jeg virkelig brænder for det, så smitter det af på dem, havde jeg ikke været optaget og interesseret i denne proces så tror jeg ikke den havde været kunnet gennemføres.
Efter at have gennemført denne aktivitet kan jeg mærke på eleverne at de vil have mere, de har allerede spurgt om vi kunne lave noget med andre dyr. De vil gerne lave noget med padder, så det tager jeg op i praksis afprøvning nr. 2.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar