fredag den 13. maj 2016

Praksis afprøvning 2.

Min praksis afprøvning nr. 2 udspringer af den første afprøvning jeg lavede, eleverne blev nysgerrige og spurgte bla. ind til noget omkring padder, det har jeg valgt at "gribe" og lave et lille projekt omkring.
Vi startede med at gå i gang med at se en film serie der hedder "paddernes forunderlige verden". Afsnit nr. 2 handlede om salamander bla. bjerg salamanderen, som kun findes i Åbenrå området, det synes de var meget spændende, tænk at finde et sjældent dyr.
Derfor lavede jeg en udflugt til bjergskoven, nærmere bestemt det vandhul vi har været ved med seminariet, da jeg vidste hvor det lå, og at der var fangst garanti af et eller andet.
Målet med turen var selvfølgelig at fange en bjerg salamander, men også at fange noget andet for at vise eleverne hvad der alt findes i et vandhul, og hvordan de lever osv. og det sociale der ligger i at være på tur.
Turen gik over alt forventning, de var virkelig interesseret i at fange noget i vandhullet, da vi skulle holde pause og spise, var der flere af drengene der ikke ville have noget men løb ned for at studere deres fangst og fiske efter mere, deres interesse var så stor at jeg valgte at "udvide" turen. Vi gik ned til karpesøen, hvor jeg før har fundet spor fra rådyr og grævling, vi fandt nogle og så gik den vilde jagt. De var blevet "tændt" og gik ud på egen hånd i skoven for at finde dyr, gik inde på skovstien og observerede hvordan de begyndte at samarbejde om at finde spor. Da de var færdige med at finde spor, kørte vi ned og købte is og tog til stranden (dette var hellere ikke planlagt), jeg nåede lige at fortælle og vise dem hvordan man kunne finde muslinger, men kunne mærke at vandet trak mere så de fik lov at lege, og det gjorde de så, de var gennemblødte af at løbe rundt i vandkanten, så turen gik hjem godt våde men glade og trætte efter en dag med masser af indlæring.
 Der fiskes efter dyr.
 
Drengene samles og studere fangsten
 
Lille vandsalamander der blev fanget, vi fangede i alt 4 små vandsalamandere.
 
Det krævede lidt mod, men efter 5 min turde han godt stå med den i hånden:-)
 
 
 

Endnu ikke identificeret fangst, vi arbejder stadig på sagen. :-)
 
En husbyggende vårfluelarve, virkelig en de synes var spændende. 


Drengene på "jagt"
 
 

Dejlig is :-)
 
Våde drengen klar til hjem turen.
 
Evaluering: Virkelig god og vellykket tur, det planlagte lykkedes og jeg kunne bygge videre mens vi var ude, virkelig en god oplevelse men også en øjenåbner i hvad naturen kan. Den første afprøvning foregik i klasselokalet og nummer 2 udenfor og der er stor forskel på de 2 måder. Det er nemmere at fange drengenes opmærksomhed udendørs og man har større mulighed for improvisere. Når man er ude skal man have tid, hvis vi havde haft et fast tidspunkt vi skule holde os til havde vi kunne nå de ting vi nåede, som i mine øjne var lige så vigtige som det planlagte.

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar